|
Wpływ muzyki na rozwój zainteresowań niepełnosprawnych
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2905 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Muzyka w życiu osób niepełnosprawnych umysłowo odgrywa niezwykłą rolę. Jest ich przyjaciółką na smutne dni i sukcesem w walce z własnym niepowodzeniem. Jako nauczyciel muzyki i przyjaciel tych ludzi pragnę się podzielić skromnym doświadczeniem dotyczącym zajęć muzycznych prowadzonych w różnych przedziałach wiekowych.
Muzyka towarzyszy ludzkości od zarania dziejów. W epoce pierwotnej dominowała przyroda więc większość dźwięków pochodziła właśnie od niej, obecnie żyjemy w cywilizacji maszyn i to one "przekrzykują" naturę. Czy muzyka jest tylko tłem w naszym życiu? Czy może spełnia jakąś donioślejszą rolę. Muzyka tak jak kobieta ma wiele twarzy: niekiedy koi, usypia, żeby zaraz potem drażnić, czasami rozładowuje emocje a czasami je podsyca. Dopiero w latach 20-tych ubiegłego stulecia troszkę ją zrozumiano i zaczęto ją wykorzystywać w terapii. Okazało się, że muzyka nie tylko towarzyszy nam jak wierny przyjaciel przez całe życie ale również nas leczy i ma wielki wpływ na nasze emocję, samopoczucie, na rozwój intelektu. Piewcami muzyki byli nasi starożytni filozofowie Pitagoras, Arystoteles, oczywiście wielcy muzycy Beethoven, Mozart a Claude Debussy, który powiedział "Muzyka jest matematyką tajemną, której elementy sięgają nieskończoności" tylko wtedy nie wszyscy chcieli ich słuchać. Teraz muzyki słuchają wszyscy z słuchawkami na uszach, w dyskotekach, na koncertach i w domu . Muzyka posługuje się uniwersalnym językiem, który jest niekiedy łatwiejszy w komunikacji między pokoleniami niż język ojczysty. Już małe dziecko słysząc matczyną kołysankę uspokaja się, słysząc odgłos grzmotu odczuwa strach a słysząc krzyk czuje się ostrzeżony przed niebezpieczeństwem. Myślę, że ta łatwość komunikacji w kontakcie z muzyką jest jednym z głównych czynników popularności muzyki przez osoby niepełnosprawne. Bo faktem jest, że ci ludzie lubią śpiewać, tańczyć i słuchać muzyki nie mniej niż osoby pełnosprawne. Pracując z niepełnosprawnymi i mając wieloletnią praktykę jestem przekonany i pewno niczego wielkiego nie odkryję, że muzyka w życiu większości niepełnosprawnych odgrywa znaczą rolę .Większość z nich ma swoją ulubioną dziedzinę muzyczną. Najczęściej wybierają śpiew, niektórzy wolą tańczyć, dzieci lubią zabawy muzyczno-ruchowe i rytmikę natomiast starsi chętnie słuchają muzyki relaksacyjnej, a jednostki grają na różnych instrumentach.. Jeżeli chodzi o dobór repertuaru to wokaliści wybierają najczęściej utwory "wpadające w ucho" o nie skomplikowanej linii melodycznej i wyraźnym rytmie w tonacji durowej. Tańce natomiast to tańce w kręgu, korowody, proste walczyki i spontaniczna aktywność ruchowa. Jak wspomniałem dzieci chętnie uczestniczą w zabawach muzycznych, ćwiczeniach muzyczno-ruchowych i zajęciach rytmiki. Proponuję tego typu zajęcia wzbogacić o profilaktykę muzyczną dr Macieja Kieryła. Ten profesor Uniwersytetu Łódzkiego jest prekursorem polskiej muzykoterapii i twórcą Mobilnej Rekreacji Muzycznej. MRM jest to uporządkowany układ ćwiczeń muzyczno-ruchowych składający się z pięciu elementów: ćwiczeń na odreagowanie, zrytmizowanie, uwrażliwienie, relaksacje i aktywizację. Zainteresowanych tą metodą odsyłam do pozycji pt.: "Mobilna Rekreacja Muzyczna" Kierył M. ISDN, Warszawa 1996. Starsi uczestnicy Warsztatów Terapii Zajęciowej i Zespołów Terapeutyczno -Edukacyjnych preferują bierniejszą muzykoterapię opartą na słuchaniu muzyki i jednoczesnej wizualizacji. Zainteresowanych tą metodą muzykoterapii odsyłam z do podręcznika autorstwa pani dr Kingi Lewandowskiej "Muzykoterapia dziecięca". Osobną ścieżką jest zakładanie różnych zespołów instrumentalno- wokalnych, tę drogę wybierają nieliczni niepełnosprawni ale efekty ich pracy są imponujące.. Prowadząc różne przeglądy i festiwale muzyczne skierowane do osób niepełnosprawnych jestem świadkiem wspaniałej atmosfery, wzajemnej życzliwości i niezwykłej zabawy. Ludzie Ci mogą uczyć osoby pełnosprawne jak się bawić i rozwijać zainteresowania i pasje. Cieszę się, że jako nauczyciel muzyki mogę kształtować życie artystyczne swoich wychowanków i uczestniczyć w ich sukcesach . Ludzie niepełnosprawni - mam przed oczami obrazy z ich życia - ludzie pozbawieni kompleksów, rozluźnieni, szczęśliwi, uśmiechnięci - dzięki czemu -dzięki -MUZYCE.
Tomasz Klaman
|
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|